VERZEKERINGSFRAUDE DETECTIVES

1
GEVOLGEN VAN HET PLEGEN VAN VERZEKERINGSFRAUDE

De meeste frauders schatten de pakkans en de mogelijke sancties verkeerd in.

Zelfs een kleine oplichter riskeert een vermelding op zijn strafblad of krijgt moeilijkheden om later nog verzekeringen aan te gaan. Verzekeringsfraude staat niet als zodanig in het strafwetboek, maar daders kunnen veroordeeld worden voor oplichting of poging tot oplichting, valsheid in geschrifte en in geval van brand, opzettelijke brandstichting. Op al deze inbreuken staan lichtere tot zware gevangenisstraffen. Maar verzekeringsfraude leidt niet alleen tot strafrechtelijke sancties, de maatschappijen kunnen ook beslissen de schadevergoedingen niet uit te betalen of zelfs de klant op te zeggen. Bovendien worden de oplichters opgenomen in een soort van zwarte lijst, het zogenaamde Datassur-bestaand, waar ze tien jaar in blijven zitten. Wanneer frauders zich aanbieden weten verzekeringsmaatschappijen zo onmiddellijk welk vlees ze in de kuip hebben. Het bestand is gehouden aan de wetgeving op de bescherming van de privacy en als een verzekerde erin wordt opgenomen moet hij of zij daarvan verwittigd worden. Maar niet iedereen die in Datassur wordt opgenomen, wordt verdacht van fraude. Ook bij wanbetaling of opzegging door te hoge schadefrequentie volgt een vermelding.
Toch had de verzekeringsmaatschappijen lange tijd de naam weinig te ondernemen tegen deze fraude. Ze gaven toe aan de commerciële druk om hun bedrijf geen negatieve reclame te bezorgen. Of ze twijfelden eraan of er wel gerechtelijke vervolging zou worden ingesteld. Vele maatschappijen zagen de hele procedure (klacht indienen en burgerlijke partijstelling) als een doodlopende formaliteit die veel tijd, energie en geld kostte. In al te veel gevallen wed ervoor gekozen om geen verdere ruchtbaarheid te geven aan de zaak en zich te beperken tot een weigering van uitkering en een opzegging van de polis.
Deze houding zette de medewerking tussen verzekeraars en de politiediensten op losse schroeven. Want hoe overtuig je de parketten en de politie van de noodzaak om fraude te beschrijden, wanneer je hen dag na dag het bewijs levert van hoe weinig belang je er zelf aan hecht. Door de druk van de concurrentie en de oproep van de politiediensten om samen de financiële criminaliteit aan te pakken, lieten de verzekeraars gaandeweg hun lakse houding varen. Bij fraude zullen maatschappijen nu systematisch een klacht indienen bij het parketten hun dossiers ter beschikking stellen van de gerechtelijke instanties.

2

Verzekeringsfraude

Steeds vaker worden verzekeringsmaatschappijen het slachtoffer van verdraaide of verborgen waarheden alsook de financiële kosten die zij met zich meebrengen. Verzekerden proberen natuurlijk zoveel mogelijk profijt te halen uit hun beslissing bij een verzekeringsmaatschappij toe te treden.

De opdracht van ons zelfstandig recherchekantoor bestaat erin de nodige bewijzen te verzamelen om deze fraudeurs in het nauw te drijven en de juiste waarheid aan te tonen. De voorbeelden van verzekeringsfraude zijn talrijk en zeer verscheiden, en gaan van een persoon die ten onrechte gebruik maakt van de arbeidsongevallenverzekering tot iemand die de schade aan zijn voertuig wijt aan een loslopend dier dat over de weg liep. Verzekerden proberen alsmaar vaker de feiten te overdrijven bij de aangifte van een schadegeval.

Ongeacht het feit dat de term ‘verzekeringsfraude’ niet als misdrijf in het Strafwetboek werd opgenomen, dient dit gedrag zoveel mogelijk te worden bestreden. Oplichters schatten de pakkans vaak verkeerd in. Toch kunnen zij wel gevat worden voor oplichting of valsheid in geschriften.

Deze opdrachten zijn hoe dan ook niet evident en tijdrovend gezien de moeilijkheidsgraad. Investigus Agency combineert objectiviteit met volharding en een flinke dosis geduld om de waarheid toch te achterhalen.

3

Verzekeringsfraude

Verzekeringsfraude als dusdanig bestaat niet volgens de Belgische strafwetgeving. Fraudeurs maken zich schuldig aan oplichting, valsheid in geschrifte en het gebruik ervan. ?De omvang van dit probleem is nauwelijks te overschatten. Het verlies door fraude voor de Europese verzekeraars wordt geschat op bijna 10 miljard euro! België moet zeker niet onderdoen voor zijn Europese buren. We kennen een zeer grote waaier, en het is bovendien de nationale sport! Het ritselen is de Belg met de paplepel ingegeven.?De basis van verzekeringen is solidariteit, en een fraudeur doorbreekt dit principe. Precies door frauduleuze aangiftes moet men de premies hoger houden dan normaal het geval zou zijn. Indien men fraude in de autoverzekering ongedaan zou kunnen maken, dan betalen we met zijn allen 60 tot 120 euro minder. ?Verzekeringsfraude is ook een zeer ernstig misdrijf. Soms laat iemand het leven. Denken we maar aan fraude met brandverzekering. ?Zoals een voormalig verzekeringsinspecteur ooit laconiek opmerkte: "De verzekeringssector is een poel van jolijt voor fraudeurs". Het bedrog is heel divers. Fraude in BA voertuigen, in brandverzekering, persoonlijke ongevallenverzekeringen, familiale verzekering, enz. In elke verzekeringstak wordt gefraudeerd. Vaak wordt de schade flink overdreven, wordt het schadegeval een handje geholpen of in scène gezet. Of men probeert een schadegeval door eigen schuld onterecht onder te brengen in één of andere verzekering.?Soms wordt er op heel hoog niveau vals gespeeld (lees: binnen de sector). Deze fraude is verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de schadelast voor de verzekeringsmaatschappijen!?

4

Verzekeringsfraude kost gezinnen 150 euro per jaar
19/06/10 09u40

Verzekeringsfraude kost de Belgische gezinnen tot 150 euro per jaar, zo blijkt uit een schatting die de Beroepsvereniging voor verzekeringsondernemingen Assuralia gemaakt heeft op basis van een Europese studie. Dat meldt La Dernière Heure zaterdag.

"We schatten dat de fraude 5 tot 10 procent vertegenwoordigt van de vergoedingen die door verzekeraars worden uitgekeerd. In 2008 werd door de verzekeraars in totaal 6,6 miljard euro uitbetaald in België. De fraude ligt dus tussen de 330 miljoen en 660 miljoen euro. De vier miljoen verzekerde gezinnen hebben op een jaar tijd dus tussen de 75 en 150 euro betaald aan de fraudeurs", zegt woordvoerder Wauthier Robyns van Assuralia.

Valse aangiftes
In de top vijf van de fraudegevallen bevinden zich valse aangiftes van gestolen voertuigen, vrijwillig veroorzaakte ongelukken, vrijwillig veroorzaakte branden, valse aangiftes van waterschade en valse diefstallen van koffers. (belga/mvdb)

5

Onderzoek verzekeringsfraude eindigt in bloedbad

Twee Amerikaanse medewerkers van de toezichthouder op verzekeringen in de staat Louisiana zijn om het leven gebracht tijdens een onderzoek naar fraude. Het duo bracht een bezoek aan een lokale assurantietussenpersoon, die al eerder boetes kreeg opgelegd voor frauduleuze handelingen. De man schoot het tweetal in zijn kantoor neer om vervolgens zichzelf van het leven te beroven.
De tussenpersoon kreeg in 2009 al eens een boete van 16.500 dollar opgelegd voor vier bewezen fraudezaken met autoverzekeringen. Zijn vergunning tot bemiddelen werd toen voor zes maanden ingetrokken. In 2010 volgden nieuwe verdenkingen, onder meer van het niet betalen van premies aan verzekeringsmaatschappijen, waardoor zijn klanten door de verzekeraars werden geroyeerd. De 67-jarige tussenpersoon kreeg opnieuw een boete (4.500 dollar) en zijn vergunning werd weer ingetrokken.
Vorige maand gingen twee fraudeonderzoekers op afspraak bij hem op bezoek, omdat er aanwijzingen waren dat de man zich nog steeds met assurantiebemiddeling bezig hield. De 39-jarige man en 44-jarige vrouw werden ter plaatse echter door de tussenpersoon neergeschoten, waarna de man zich zes uur lang verschanste in zijn kantoor. Het drama in het plaatsje Ville Plate eindigde met zelfmoord.

6
Wat zijn voorbeelden van verzekeringsfraude?

Verzekeringssector rapport een mogelijke 3% tot 10% van alle schadeclaims zijn fraude. Er zijn ook vele rapporten van overdrijving, bijvoorbeeld als een dief heeft gestolen een TV van iemand, zal hij meestal verborgen zijn computer en radio en voeg het ook het rapport. De tweede die zijn meestal gewone mensen op zoek zijn naar snel geld of zijn gegaan van de slechte weg omwille van hun huidige financiële problemen, zoals faillissement of faillissement. Aan de andere kant hebben we de gebruikelijke criminele daders en georganiseerde misdaad. De leden hebben al een strafblad en die willen profiteren van verzekering fraude op een regelmatige basis. Het geld gestolen door deze fraudeurs is het geld van andere mensen die verzekerd zijn en die te betalen premie prijzen voor extra veiligheid.
Auto Verzekering Scam
Laten we kijken naar een professioneel georganiseerde autoverzekering zwendel met vele oplichters. Je staat op, kleden voor werk en rijdt door je stad naar uw werkplek. Iemand volgt u, maar u niet herkennen. Op een gegeven moment de auto volgende zal over u en de volgende op de rem het maken van een kop-staartbotsing. Je zal niet eens weten whats going on en in paniek misschien zelfs vergeet de feiten en gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden voordat het auto-ongeluk. De chauffeur die u liep op direct op je af, vraag je wat er mis is en als u hulp nodig heeft. ‘Is alles goed, heb je een dokter nodig? Als je wilt dat ik kan bellen mijn eigen. Nee? Laten we dan de situatie onderzoeken. We moeten noemen een sleepdienst en auto carrosseriebedrijf, heb ik opgeslagen in mijn mobiele telefoon. We Ook moet de juiste wettelijke regelingen, zal ik mijn advocaat bellen voor ons. ” Perfect! Je denkt bij jezelf, hmm dat is de beste die ik ooit heb ongeluk ook geweest! Wat u niet weet, is dat de Car Shop de chauffeur op u met opzet ingehuurd. De arts en de advocaat waren ook in afwachting van de oproep, die deel uitmaken van het spel. Aan het einde u of uw verzekering betaalt de arts, advocaat, slepen fee, opslag kosten, garage … Als je in een auto-ongeluk, lees de kleine lettertjes op elke papier waarop u wilt ondertekenen. Accepteer geen aanbiedingen van diensten van iedereen die betrokken is bij de botsing.
Verzekerde Documenten Scam
Laten we kijken naar een voorbeeld van de valse verzekeringsclaims voor reizen. Hoewel tegenwoordig reist pakket op luchthavens is in hoge mate geautomatiseerd en geïnformatiseerd, er nog steeds veel meldingen op verpakkingen te verdwalen. Sjouwen bagage op luchthavens is meestal verzekerd voor een veel minder kost dan het betaald als het pakket verloren gaat. Georganiseerde criminelen daarvan kan en “losse” deze om geld te krijgen van een verzekeringsmaatschappij. Vaker op banen als deze zal er een insider persoon samen te werken met de persoon die op het punt staat “verliezen” hun pakket te zijn. Hetzelfde geldt voor verzekerden papieren en documenten. Tijdens het vervoer ze een of andere manier verloren gaan tijdens de weg.
Fake Paper Claims
Dit is vrij simpel. De oplichter probeert de verzekering gek te houden door hen te doen geloven een gebeurtenis die in werkelijkheid nooit gebeurd is, maar bestaat alleen op het papier.
Fake Of Bogus Verzekeringen
Je bent het opstarten van een klein bedrijf. Zoals gewoonlijk heb je een laag budget op te starten, maar als je wilt bedienen moet je een aantal verzekeringen te krijgen voor uw bedrijf of op zijn minst verzekering voor geneeskundige verzorging voor uzelf en de medewerkers. Je vraagt je om en kijk in de kranten, overal in het internet om een perfecte deal te vinden. Ineens vind je een speciale aanbieding tegen een zeer laag tarief. U belt de agent en teken de papieren, gelukkig u vond deze agent. Twee maanden later een van uw werknemers ziek wordt en stuur je hem naar je lokale ziekenhuis, maar een of andere manier is hij ontzegd tot basisgezondheidszorg krijgen. Je erachter u zich heeft aangemeld een valse verzekering en gaf het geld aan een dief.
Urban is een expert in fraude onderzoek, SEO, online marketing en business. Dit artikel is slechts een uittreksel van Fake Insurance Claims Om meer te gaan lezen Verzekeringsfraude

7

Verzekeringsfraude kost Miljoenen.

De samenleving wordt op tal van manieren geconfronteerd met de gevolgen van criminaliteit. Een vorm hiervan is fraude. Verzekeraars worden met diverse fraudevormen geconfronteerd. Bijvoorbeeld door verzekerden die niet gestolen ski's claimen. Of mensen die onjuiste gezondheidsgegevens verstrekken bij het aangaan van een levensverzekering. Maar u kunt ook denken aan fraude door een zorgverlener die dubbele declaraties indient. Of een schadeherstelbranche met niet uitgevoerde reparaties, of personeel dat rekeningnummers voor schade-uitkeringen vervalst.
Het plegen van verzekeringsfraude geeft zowel u als de verzekeringsbranche ernstige problemen. Fraude ondermijnt het vertrouwen in de samenleving en het verhoogt onnodig de verzekeringspremies die worden berekend aan de goedwillige consument. Daarnaast gaat het plegen van fraude ten koste van het imago en de integriteit van de verzekeringsbranche.
De verzekeringsbranche doet daarom haar uiterste best om fraude te bestrijden. Wij juichen deze ontwikkeling van harte toe. Het is tenslotte een schande dat u als eerlijke burger moet opdraaien voor de kosten van frauderende medebewoners.

8

Verzekeringsfraude

De Belgische verzekeraars worden elk jaar opgelicht voor een bedrag tussen 240 en 500 miljoen euro. Dat is 60 tot 125 euro per gezin. De cijfers zijn echter giswerk, wellicht liggen de bedragen nog hoger.

Vooral met reisverzekeringen wordt wel eens creatief omgesprongen.
Wauthier Robyns, woordvoerder van de beroepsvereniging Assuralia: 'De dag dat alle verzekeringsfraude stopt, kunnen de premies zo naar beneden.' Het bericht staat in de VUM-kranten.

Robyns geeft toe dat het gissen is naar de precieze omvang van de fraude. 'Veel gevallen van oplichting komen nooit aan het licht. Andere zaken kunnen we wel vermoeden maar niet bewijzen.'

De verzekeringsmaatschappijen krijgen steeds vaker met inventieve particulieren te maken. Vooral in de zomermaanden valt het op dat de Belg steeds creatiever wordt als het op reisverzekeringen aankomt. De maatschappijen eisen steeds meer bewijsmateriaal, maar veel strenger kunnen de regels toch niet meer volgens Robyns.

9

Verzekeringen speuren op Facebook naar fraude

Wanneer de verzekering ernstig?twijfelt aan de betrouwbaarheid?van de klant, belandt zijn of haar?dossier op het bureau van de antifraudedienst.?Op die dienst zitten?een aantal privédetectives die?vervolgens alle mogelijke wettelijke?middelen hanteren om bewijzen te?vinden. In die zoektocht mogen de?privédetectives ook gaan neuzen op?de Facebook-pagina van de klant.
Zware vermoedens
“Het is niet de bedoeling om gebruikers?van sociale media af te?schrikken want iedereen bepaalt?nog altijd zelf hoeveel en welke?informatie ze van hun profiel publiekelijk?maken voor buitenstaanders?en niet-vrienden", legt Pieter Wils?van Assuralia uit. "Ik wil ook?duidelijk stellen dat het absoluut?geen dagdagelijkse bezigheid is van?de verzekeraar om zijn klanten op?Facebook te checken."
Enkel bij?zware vermoedens gebeurt het dat?de privédetective online informatie?verzamelt”, vervolgt Wils. De woordvoerder van de verzekeraar?benadrukt dat het snuffelen op sociale?media wettelijk is toegestaan.

Niet hacken
“Online informatie die publiekelijk?toegankelijk is voor derden mag?wettelijk gezien gebruikt worden?in het dossier. Een Facebook-profiel?hacken of dergelijke is uiteraard?niet toegestaan. De privédetective?gaat trouwens niet zozeer op zoek?naar belastende informatie. Hij kan?ook bewijzen vinden die het verhaal?van de klant bevestigen.”
Waarom het onderzoek wordt gevoerd?door privédetectives? “Die?kwalificatie is nodig omdat privédetectives?bepaalde dingen mogen?waarvoor anderen niet bevoegd?zijn, zoals bijvoorbeeld ter controle?navraag doen bij de buren.

10

Fraudebeleid Reisverzekeraars

Jaarlijks wordt er structureel misbruik gemaakt van reisverzekeringen. Dit kost reisverzekeraars miljoenen euro’s. Bij verzekeringsfraude misleid je bewust de reisverzekeraar om er zelf financieel beter van te worden.
Meer schadeclaims zorgen voor hogere premie?Hoe meer er geclaimd wordt bij een reisverzekeraar, des te hoger de premie uiteindelijk wordt. Reisverzekeraars willen hun reisverzekeringen tegen een zo laag mogelijk premie aanbieden en daarom stellen zij een fraudebeleid op. Door fraude aan te pakken, zullen er minder claims binnenkomen en kan de premie voor een reisverzekering laag blijven. De betrouwbare klanten worden op deze manier niet de dupe.
Voorbeelden van verzekeringsfraude?Om je een indruk te geven hoe er gefraudeerd wordt bij reisverzekeraars beschrijven we hieronder een aantal voorbeelden:
Duurder product declareren: het verlies van een dure merkzonnebril claimen op je reisverzekering in plaats van een goedkope merkloze bril.
Een beschadigd artikel onterecht als niet herstelbaar opgeven en het volledige aankoopbedrag claimen, terwijl het artikel goedkoop is te repareren.
De schadetoedracht aanpassen, zodat het onder de polisdekking valt.
Het vervalsen van nota’s.
Verkeerde nota’s overleggen.
Niet gestolen goederen als gestolen declareren.
Na een afgewezen schadeclaim nogmaals dezelfde schade claimen met een ander verhaal.
Onderzoek verzekeringsfraude?Wanneer een reisverzekeraar het idee heeft dat een schadeclaim niet helemaal in orde is, dan gaan zij dit nader onderzoeken. Vaak wordt hier een onafhankelijk expertisebureau voor ingeschakeld. Een expert zal de schadeclaim telefonisch op persoonlijk controleren op juistheid. Om misverstanden te voorkomen is het daarom belangrijk dat je een schadeformulier zo volledig mogelijk invult en zo veel mogelijk bewijsmateriaal meestuurt.
Gevolgen als verzekeringsfraude wordt aangetoond?Indien er vast komt te staan dat een verzekerde zich schuldig heeft gemaakt aan verzekeringsfraude, dan worden er maatregelen getroffen. Doorgaans treffen reisverzekeraars de volgende maatregelen:
• De gehele schadeclaim wordt niet uitgekeerd.
• De reisverzekering wordt direct beëindigd.
• Overige verzekeringen bij deze verzekeraar (zoals bijvoorbeeld een inboedelverzekering levensloopverzekering etc.) worden ook direct beëindigd.
• Plaatsing op een interne incidentenlijst.
• Vermelding bij het Centraal Informatie Systeem van de Nederlandse verzekeraars.
• Aangifte bij de politie.
Wanneer je als fraudeur vermeld wordt bij het Centraal Informatie Systeem van de Nederlandse verzekeraars (de zwarte lijst) dan wordt het vaak lastig om elders een verzekering af te sluiten. Verzekeraars kunnen op basis van deze lijst weigeren om je te verzekeren (gedurende acht jaar) of bieden een verzekering aan tegen een veel hogere premie dan normaal.